Zoloft

Jag vet att det finns många där ute som bryr sig om mig och är oroliga, så därför tänkte jag skriva lite om Zoloft och hur den kan påverka mig och så. Som ni kanske vet från tidigare inlägg ska jag börja ta antidepressiva, men det blev tidigare än jag trodde, jag tog min första tablett idag. Så jag tyänkte att jag helt enkelt skriver av den lilla lappen som kommer med förpackningen. Allt som står i den gäller ju inte mig, det står bara vad som KAN hända och vilka symptom den KAN användas för.

Zoloft används vid behandling av:
- olika former av depression eller som förebyggande behandling mot återfall av depression.
- tvångssyndrom hos vuxna och barn över 6 år.
- panikångest.
- posttraumatiskt stressyndrom (speciella ångesttillstånd efter mycket traumatisk upplevelse)
- social fobi eller som förebyggande behandling mot återfall av social fobi (undvikande av/rädsla för sociala situationer).

Vanliga biverkningar som förekommer hos fler än 1 av 100 patienter:
- Illamående, kräkningar, diarré, förstoppning, matsmältningsbesvär, magknip och muntorrhet (ökar risken för karies)
- Svettningar, yrsel, sömnbesvär, huvudvärk, oro, rastlöshet, viktminskning, aptitlöshet, kraftlöshet, trötthet, gäspningar, suddig synskärpa.
- Blodvallningar, bröstsmärtor och hjärtklappning.
- Darrighet, förändringar i rörelsemönstret (t.ex. ryckningar, ofrivilliga munrörelser och käkstelhet), myrkrypningar, minska känslighet.
- Hudutslag, menstruella oregelbundenheter.

Mindre vanliga biverkningar:
- Allmän sjukdomskänsla, feber, blåmärken, klåda, håravfall, pupillvidgning, tillfälligt förhöjda levervärden, ökad aptit, viktökning, ledvärk.
- Högt blodtryck, svimning, ökad hjärtverksamhet, svullnader pga vätskeansamlingar t.ex. runt ögonen.
- Mani, överaktivitet, förvärrad depression, hallucinationer.

Sen fins det ungefär 20 till mindre vanliga biverkningar som 1 patient på 1000 får.

Zoloft kan också göra mig ännu dåligare första veckan, dåligt andra vekcan och inte förens tredje veckan få ett positivt resultat.


Kommentarer
Postat av: WarmSnow

Låter som en jätte bra medicin.... Lr inte, den har fler biverkningar som man inte vill ha än att jag skulle våga chansa att ta dem.... fast då har de ofta att göra med min otur där också ^^

Aja, hoppas inget blir sämre utan bättre för dig... Hör gärna av dig ^^

2009-03-20 @ 19:11:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0