Minda

När flickan och jag höll om varandra kände jag någonting inombords. Det var nästan som en deja vu upplevelse. Något satte igång inuti mig. Det påminde nästan om den där gången när jag skulle schamponera håret och jag helt plötsligt kände mig älskad, trygg och varm. Senare kom jag på att jag använt samma schampo som det som mamma brukade tvätta mitt hår med när jag var liten och lukten av det hade framkallat samma känslor i mig som det gjorde då. Samma känsla fick jag av flickans omfamning, jag greps av en känsla av värme och kärlek utan att förstå varför. I mitt undermedvetna började ett namn picka på min uppmärksamhet. Flickan släppte taget om mig så vi stod ansikte mot ansikte, hon hade fortfarande händerna vilande på mina axlar.

-         Åh, snälla Matilda! Säg att du kommer ihåg mig, sa flickan.

-         Jag… började jag, men tvekade. Jag fortsatte mumla och sa till sist tyst och tvekande:

-         Minda?

När namnet lämnat mina läppar hörde jag ett förvånat mummel runt omkring mig. Minda och jag släppte varandra och jag titta mig förvirrat omkring. Resten av byn hade samlats runt omkring oss och nu tittade alla anklagande på mig och viskade upprört. Nu lade jag märke till att byborna alla var klädda i medeltida kläder, i alla fall tygerna såg inte ut som samma som de vanliga fabrikstillverkade kläderna hemma var gjorda av. Jag tyckte att de flesta såg ut att vara vuxna. Att definiera vuxna var svårt, många av människorna jag kollade på skulle lika gärna kunna vara 20, men deras ansikten och kroppar, slitna av hårt arbete, såg äldre ut. Dessutom gissade jag på att i denna by, precis som i byarna under medeltiden, skaffades det barn väldigt tidigt. Dessutom tittade de flesta bistert och förvånat mot mig nu, ett ansiktsuttryck som inte precis var särskilt smickrande för någon. Jag vände mig återigen mot Minda.

-         Har jag gjort något fel? frågade jag henne ängsligt.

Minda bet sig i under läppen och tittade ner i marken. Hon svarade inte, hon bara skakade på huvudet och fortsatte tittade ner i marken. Jag hårde hur mumlandet tystnade i mitten av den halvmåneformade klungan. Jag tittade upp och fick syn på en högrest kvinna som knuffade sig fram, inte för att hon behövde anstränga sig, de flesta verkade flytta sig ur vägen för hennes framfart.

-         Vad är det för fel på er? Ni har ju alla saknat Matilda och så står ni här som en flock griniga getter som ätit bittra morötter till lunch.

Alla tystnade när kvinnan pratade. När hon tillslut tagit sig fram till mig och Minda vände hon sig om mot folksamlingen.

-         Ni borde skämmas!

Minda mumlade lite osäkert och fortsatte titta ner i marken, det här var inte samma flicka som hade sprungit fram och kramat mig.

-         Ehm… Grilda? Hon… hon kunde mitt namn? Sa Minda till kvinnans rygg.

-         Vad? Grilda svängde runt och kollade från Minda till mig.

-         Det kan inte vara möjligt? Sa hon chockat och tittade på mig.

-         Matilda, sa hon vänligt men bestämd.

-         Har någon, hon gav Kassian, som fortfarande stod bakom oss, en snabb blick, berättat Mindas namn för dig innan du kom hit.

-         Nej, sa jag.

-         Hur kunde du då veta hennes namn?

-         Jag… jag kände det på mig. Grilda spärrade chockat upp ögonen.

-         Förlåt, utbrast jag, det var inte meningen. Grilda fick nu ett milt uttryck i ansiktet.

-         Men självklart inte! De kunde ju inte du hjälpa? Kom ska jag förklara, sa hon och la sin arm om mina axlar. Hon förde mig genom folksamlingen in mot byn. Jag kände mig förvirrad och trött och förtjusningen från min första syn av byn hade försvunnit med detta minst sagt välkomnande mottagande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0