Kassian + Narnia

Kassian

Kassian gick med bestämda steg framför mig, hans blick var riktad framåt och därför kunde jag bara se hans bakhuvud och rygg. Kassian hade mörkbrunt hår, nästan svart, det påminde mig om min lillebror Antons hår. Anton färgar sitt hår, egentligen är det lika blont som mitt, han vill ha det nästan svart, men inte riktigt så han färgar det mörkt brunt istället. I visst ljus (eller snarare frånvaro av ljus) ser det svart ut men i solen ser man att det är brunt. Samma hårfärg hade Kassian, men hans hår hade en känsla av rött i sig. Jag kan inte riktigt beskriva vad jag menar, men längst ut i topparna, där solen lös igenom, såg det nästan kopparfärgat ut. Håret var spretigt, det är allt man kan säga om det. Det hade ingen speciell längd, det var inte riktigt kort, men absolut inte långt, det bara… var. Det fanns inte heller någon speciell frisyr eller form på det, det var bara en enda spretig… ja… ordet kalufs har väl aldrig passat bättre. Det fanns inte mycket att säga om Kassians kroppsbyggnad utifrån min synvinkel eftersom han hade en svart rock på sig. Jag tyckte rocken såg varm och opassande ut i solen, det såg snarare ut som något man har på sig i en mörkgränd en sen kväll. Den tanken fick mig att rysa, kanske det inte varit så smart att följa med en främmande människa. Jag stannade av i min gångrytm. Kassian stannade upp och vände sig emot mig.

-         Vad är det? Gå vi för fort? frågade han vänligt. Det slog mig att han hade varma bruna ögon och jag glömde att svara.

-         Hur som helst är vi snart framme, sa han vänligt och fortsatte gå.

Jag insåg att jag bara betraktat Kassian och tappat uppfattning om tid och rum. Jag visste inte hur länge vi gått eller vart vi var. För första gången sen vi börja gå tittade jag mig omkring. Jag fick en känsla av att vi inte var i Täby längre, jag var inte ens säker om vi var i Sverige längre.

Narnia

Ovanför mig var en klarblå himmel och under mig grönt gräs. Vi gick över ett stort öppet landskap med bara gräs och himmel och det bästa av allt, körsbärsträd. Överallt stod det små träd med ljust, ljust rosa blad, nästan vita. Det var så vackert att jag nästan tappade andan. Kassian fortsatte dra med mig tills han plötsligt stannade, vi stod på randen av ett stup. Drygt 20 meter ner fanns en liten by, hela dalen var omringad av berg. På högra sidan av byn rann ett vattenfall nerför bergets sida ner i en sjö. Från sjön mynnade en flod som fortsatte förbi byn och försvann in i en lövskog. Det var det vackraste jag sett och det första som ploppade upp i mitt huvud fick mig att utbrista:

-         Är… är vi i Narnia? Till min förvåning började Kassian skratta.

-         Haha, det är inte första gången du frågar det, utbrast han. Jag var för häpen för att fråga honom vad han menade, men jag förstod själv att de var väldigt dumt sagt, Narnia är ju bara en bok, klart vi inte är där. Jag kände mig lite dum, men det var vad som hade slagit mig förstunden.

-         Kom nu, vi ska ner till byn!

Kassian höll fortfarande min hand när han förde mig längs en stig på en mindre brant sida av stupet. När vi kom ner gick vi längs en väg mot en bro som förde oss över en flod. Vattnet i floden var klart och blått, man kunde se fiskarna som kämpade mot strömmen. Vi fortsatte längs vägen och kom fram till byn när jag hörde en röst förtjust tjuta mitt namn:

-         Matilda!

Och helt plötsligt var jag omsluten i en varm omfamning och eldrött vågigt hår skymde min syn.


Kommentarer
Postat av: Josefina

:D (y) bra skrivet

2010-01-09 @ 19:44:08
Postat av: Mac L

Grymt, tyckte bättre om dessa delar än den första. Nu vill jag ha mer att läsa, gillar din fantasi (= Fortsätt på samma spår de äger =D

2010-01-10 @ 13:06:14
Postat av: josefin

lol, kolla vad han smörar.



Meen jag tyckte den var väldigt bra, fångar intresset direkt. Ska jag vara petig på ord borde du kanske byta ut ett av "längre" i denhär meningen:

"känsla av att vi inte var i Täby längre, jag var inte ens säker om vi var i Sverige längre." Annars, super!:D

2010-01-10 @ 20:14:58
Postat av: Tuss

var petig på ord! det är skitbra!!

tacktack allihop :D

2010-01-11 @ 14:33:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0