Övertygelse

Jag cyklade hem från skolan när han dök upp första gången (det vill säga första gången jag minns, men ni vet vad jag menar). Jag hade varit i skolan och gjort ett datakunskapsprov som jag låg efter med sen förra terminen, skolan vara bara öppen för sådana som behövde ta igen, som jag. Det var rätt så tomt på gatorna när jag cyklade hemåt, det var varmt och jag var trött. Jag stannade till vid en äng och satte mig under ett stort ekträd, eken har alltid varit mitt favoritträd. Skuggan och grenarna gjorde det svårt för andra att se vem som satt under det där trädet, det var antagligen just därför han valde just det tillfället att visa sig. Jag satt just och tänkte på pricklandet, ett land jag och min kompis Helena hittat på när vi var små, i det landet var eken helig. Jag satt i alla fall och tänkte på detta när någon satte sig bredvid mig. Jag ryckte till, jag hade inte hört någon komma, men ändå satt någon nu där, precis bredvid mig.

-         Det är bara jag, sa en varm röst lugnande.

-         Och vem är du? Utbrast jag.

-         Kassian, sa rösten lika lugnt.

Någonting med säkerheten i hans röst lugnade ner mig lite. Det fanns liksom en självklarhet där som jag aldrig hört förut, som att det var helt självklart att jag visste vem han var och att det var helt självklart att han skulle sätta sig bredvid mig.

-         Ursäkta, sa jag vänligt, men jag är rädd att jag inte kommer ihåg dig.

-         Jag vet, Matilda, det är det som är meningen, fortsatte främlingen vid namn Kassian.

Om jag varit lugn förut blev jag skräckslagen när jag hörde mitt namn.

-         Hur vet du vad jag heter? Pep jag fram.

-         För jag känner dig, kom nu! Kassian ställde sig upp och räckte mig sin hand.

Mitt förnuft sa att det här inte var som det skulle, det här var konstigt och farligt och att jag borde gå därifrån. Men inom mig väcktes något till liv, en längtan, en glädje, en obeskrivlig lycka. Sen jag varit liten och pappa läste Narnia böckerna för mig har jag sprungit omkring och letat efter andra världar. Jag har alltid tyckt att jag inte passade in i den här världen och att jag var menad för något annat. Varje gång det prasslade i en buske eller någon kollade på mig på ett konstigt sätt så löpte min fantasi amok och jag föreställde mig hur någon kom för att hämta mig, föra mig till en annan värld, föra mig hem. När jag nu såg på Kassian såg jag min räddare, han som skulle föra mig hem, så jag tog hans hand och vi gick.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0